null

Maaike thiecke

Voor adviseurs die snakken naar verandering


Je bent bij mij aan het goede adres als je zo'n ervaren adviseur bent met tomeloze ambitie om bij te dragen aan organisatieverandering. Als je houdt van organisaties in verandering, net als ik, en soms bloedje-chagrijnig wordt van gebrek aan beweging, net als ik.


Als je een woest-aantrekkelijke tolk-vertaler wilt worden voor organisaties die stikken van de goede mensen en desondanks de weg kwijtraken in het verander-bos.


Als je als vakidioot ernaar snakt om écht verstand te hebben van die rare, onbegrijpelijke, hardnekkige gedoetjes van organisaties in verandering.

Rare fratsen en onbegrijpelijk gedoe in organisaties? logisch.

In 2006 crosste ik het hele land door als adviseur voor allerlei organisaties in verandering. Ik gaf trainingen en coachte teams met gedoe. Heerlijk werk, want ik kwam graag mijn bed uit voor gedoe. Ik vroeg me alleen steeds vaker af of het nou wel zin had, wat ik deed.


Want waarom kregen aantoonbaar competente bestuurders opeens niet meer voor elkaar wat ze eerder met twee vingers in de neus hadden gedaan? Waarom gedroegen adviseurs met een enorme trackrecord zich zomaar als bibberende stagiaires? En waarom kreeg ik na mijn trainingen zo vaak te horen ‘Ze kunnen het wel, maar ze doen het niet’?


En dan dat gedoe in die teams: hoezo kreeg een ander team ineens dezelfde kwalen wanneer het gelazer in dat ene team was opgelost? Was gedoe nou besmettelijk? Raar.

Ik wilde weten hoe dat zat. En waarom sommige organisatiekwalen zich zo irritant blijven herhalen, ook als iedereen eraf wil.


Ik volgde een systemische opleiding. Die sloeg in als een bom. Ik begon te begrijpen waarom verandering in organisaties zo moeilijk is. Waarom goede en betrokken mensen heel onlogische dingen doen. En waarom die hardnekkige fratsen in verandering zo voorspelbaar zijn als wat. Met een goudmijn aan mogelijkheden om verandering in organisaties wel voor elkaar te krijgen, ook als dat al 27 jaar niet was gelukt.


Ik maakte er een ongebruikelijke bril op organisatieverandering van. Een perspectief dat je nooit meer niet kunt zien. Speciaal voor adviseurs die, net als ik, houden van organisaties in verandering. Meestal dan.

"Maaike doet het licht aan in het donker."

Peter Helmantel, bestuurder Melior Interim

Een ongebruikelijk perspectief op organisatieverandering

Een ongebruikelijk perspectief op organisatie-verandering

null

Voer voor goeie adviseurs

Je krijgt mij:

  1. Ik adviseer al 20 jaar talloze organisaties over het geheim van verandering en leidde honderden managers en adviseurs op in ‘vloerbedekkinglogica’ waarmee je de oude hardnekkige cultuur uit de vloerbedekking van organisaties krijgt.
  2. Ik ben uitvinder van een ongebruikelijke bril op veranderen waar ik drie boeken (links!) over heb geschreven.
  3. Adviseurs zijn mijn lievelings; ik leid ze graag op in een ongebruikelijk perspectief op veranderen. Daarmee kun jij organisaties (soms pijnlijk) helder laten zien waar ze moeten zijn om wèl hun veranderopgave te halen en wèl te kunnen doen waarvoor ze bedoeld zijn.

Boeken van mij

CULTUURDINGETJE, HÈ ...

HOE JE DE OUDE ORGANISATIECULTUUR UIT DE VLOERBEDEKKING KRIJGT.
EN DE NIEUWE ERIN.

+

SYSTEMISCH TRANSITIE

MANAGEMENT

NEEM VOOR DE VERANDERING DE MAKKELIJKE WEG!

13 HEILIGE HUISJES OVER MANAGEN AAN DIGGELEN!

met spoiler alert


e-book SYSTEMIC TRANSITION MANAGEMENT

TAKE THE EASY ROAD 

FOR A CHANGE!

Wat 'ze' over mij zeggen

Want die weten het beter dan ik
“Maaike is overduidelijk ervaren, met haar poten in de organisatieklei. Door deze systemische master voel ik me eindelijk geen halve blinde meer die een beetje intuïtief best leuk bezig is.”
“Laatst zei een MT eindelijk tegen me: ‘Jij hebt echt verstand van veranderen.’ Wat een verschil met al die jaren duwen en trekken …"
“Zeldzaam: een training speciaal voor adviseurs. Heerlijk om me zo te laven aan Maaikes expertise en aan haar recht-voor-zijn-raap stijl. Dus zeldzaam veel geleerd. En zeldzaam veel gelachen.”
“Maaike is echt goed. En grappig. En heel lief. Al doet ze zelf net alsof dat niet zo is.”
“JE KUNT HET NOOIT MEER NIET ZIEN.”

Met de beste intenties de verkeerde kant op kijken.

Ik was in mijn nopjes met mijn systemische perspectief op organisatieverandering. Leuk voor erbij.


Dacht ik.


Maar ja. Dat vage gevoel van ‘is dit wel zinvol’ veranderde in sneltreinvaart in een irritante brom in mijn oor: wat ik deed, was toch helemaal geen oplossing voor de problemen van organisaties in verandering.


Nou. Lekker bezig mevrouw Thiecke. Not.


Stom.


En toen hoorde ik mezelf tijdens een training zomaar zeggen: “Mensen. Ik ga stoppen.”

Voor mijn neus zat een groep adviseurs, één van de zes groepen die bij mij een training Communicatieve vaardigheden volgden. Een mooie opdracht, bedoeld om de potentie van alle adviseurs aan te boren zodat ze eindelijk die serieuze gesprekpartner voor de business werden. Waar ze zelf naar snakten. En waar de organisatie naar snakte. Omdat die organisatie ook stikte van de potentie, “maar die potentie ligt wel erg hardnekkig verstopt onder de vloerbedekking”, zei mijn opdrachtgever.


Ook in deze opdracht was dat irritante stemmetje in mijn hoofd steeds moeilijker te negeren. Was mijn training voor adviseurs niet een doekje voor het bloeden? Of was het nog erger: hielp ik ze nou serieus om de verkeerde kant op te kijken …?

null

Zoals ik dat al een tijdje deed, vermande ik me en stapte de groep in. Professioneel hè, niet de groep lastigvallen met je eigen identiteitscrisis hè.


De adviseurs vertelden hoe het hun was vergaan, sinds de vorige trainingsdag.


“Ik vind het raar’, zei een deelnemer. “Ik heb door deze training echt goede individuele gesprekken gevoerd met alle managers. Maar een week later was het in het MT-overleg nog erger dan daarvoor. Alsof ze allemaal gek waren geworden terwijl ze eerder allemaal zo redelijk en betrokken waren in de gesprekken met mij. Wat heb ik gemist?”


Ah nee, dacht ik.


“Nou, ik kwam niet eens aan uitproberen toe.” zei een ander. “Ik heb hier de vorige keer van voor tot achter die gesprekken met de directeuren geoefend, maar dan zit ik daar en lijkt alles het raam uit gevlogen…”

De derde sloeg nog net niet met haar vuist op tafel. “We moeten ons de ogen uit de kop schamen, vind ik. We zijn allemaal hartstikke ervaren en we slaan nog geen deuk in een pakje boter…! Ik heb gewoon een hekel aan mezelf hier.”


Ik kreeg het warm


“Misschien” opperde een derde, “moeten we nog wat extra tijd besteden aan een goede visie?"


“Neeeee, niet nog meer visie!” kwam er in koor. “Het lukt hier gewoon niet en dat is onze eigen stomme schuld! Als wij met deze training nog niet eens een beetje in de richting kunnen komen van die serieuze businesspartner dan is dat gewoon een dik vet brevet van onvermogen."

Ik dacht alleen maar: genoeg.


En ik zei: ‘Mensen. Ik ga stoppen.”


De hele groep keek me verbijsterd aan. Ik ging er maar bij zitten, want dit vroeg moed.


“Jullie denken dat het jullie eigen schuld is dat het maar niet lukt”, zei ik. “Dat jullie niet helder genoeg en niet zorgvuldig genoeg en niet overtuigend genoeg hebben gecommuniceerd.”


Ja, zoiets, werd er geknikt.

“Dus jullie willen nog harder gaan werken.”, zei ik. “Extra je best gaan doen. Omdat jullie het onuitstaanbaar vinden dat het niet lukt om serieuze gesprekspartner voor de business te zijn. En omdat jullie tabak hebben van het verwijt dat ‘ze’ niks aan jullie hebben.”


Er werd nog meer geknikt en ‘logisch toch’ gemompeld.


“Ja precies. Zo logisch. Want dit willen jullie kunnen. Maar dat het niet lukt, heeft helemaal niks te maken met jullie inzet of jullie competenties. Het is niet jullie schuld.”


Er viel zo’n huh-pffff-oef-ohhhhh-stilte.


Tot iemand het niet meer hield. “Jaaa, het is de schuld van de leiders hier! Allemaal pannenkoeken, die moeten op cursus!”

Hun slappe lach doorbrak acuut de spanning. Ook bij mij.

null

“Its’ not personal, it’s the system.”

Marijke Spanjersberg

“Dit ligt niet aan jullie”, zei ik, “en ook niet aan de zogenaamde zwakke directeuren. Wat hier gebeurt, heeft namelijk he-le-maal niks te maken met hoe goed iedereen is of hoe betrokken. Echt niet. Wat hier in jullie organisatie gebeurt, al die rare bokkensprongen en die onbegrijpelijke fratsen, van jullie of van pannenkoeken waar jullie het net over hadden, dat is een volstrekt normaal, voorspelbaar verschijnsel bij elke verandering."


Ik zag ze kauwen op wat ik zei. En deed er dat laatste rottige schepje bovenop.


“Deze training is geen oplossing voor jullie gebrek aan impact. Er is namelijk iets anders aan de hand wat je helemaal niet kunt oplossen met een training communicatie. En daarom stop ik. Omdat ik jullie anders alleen maar leer om steeds beter de verkeerde kant op te kijken. En je met de beste intenties nog meer kapot te werken op een plek die niet helpt.”

Na een rondje koffie voor de schrik kwamen de vragen. Want ze waren in de war. En opgelucht. En nieuwsgierig. Hadden ze het nou goed begrepen dat wat zij onbegrijpelijk en verwarrend vonden, ik heel logisch en normaal vond? Ja. Had ik daar dan ook heel logische en normale oplossingen voor? Ook.


“Kun je dáár dan geen training over geven?!”, vroegen zij. Ja, dat kan. Maar dan moest ik eerst even overleggen met mijn opdrachtgever want ik had immers andere trainingen beloofd.


Dus dat deed ik. Soort op-het-matje-gesprek, want dat ‘die Maaike’ na een half uur de training had stilgelegd, was als een lopend vuurtje door de organisatie gegaan. De opdrachtgever gaf me het voordeel van de twijfel; ik mocht een alternatief voorstel uitbrengen, gericht op het beïnvloeden van hardnekkige gedoetjes in de organisatie.


Na een week kwam de reactie: we houden het liever wat oppervlakkig. Dus nee dank je.

Liever met lievelings

Ik gaf mijn opdracht terug. Dat klopte als een bus. En het deed ook echt zeer.


Een maand later werd ik gebeld, door de echtgenoot van één van de deelnemers. “Ik heb gehoord wat jij hebt gedaan, in die training. Mijn vrouw is er nogal van opgeknapt. Dus ik dacht: jou moet ik hebben. Want ik heb enorme trek in een ongebruikelijk perspectief, anders val ik definitief in slaap bij mijn eigen aanpak.” Hij had in zijn netwerk even een balletje opgegooid bij ervaren collega-adviseurs die, net als hij, snakten naar verstand van cultuurdingetjes. En even zelf een groepje adviseurs verzameld die dolgraag een opleiding wilden, met simpele oplossingen voor hardnekkig organisatiegedoe.


“Komt goed uit.” zei ik. “Jullie zijn mijn lievelings.”

null

Soms ben je ergens anders beter op je plek

Je moet niet bij mij zijn:

  1. Als je nooit struikelt in een veranderopdracht en nog nooit met je handen in het haar hebt gezeten tijdens een verandering.
  2. Als je de opvatting hebt dat het heus wel goed komt als je die organisatieverandering gewoon fatsoenlijk regelt.
  3. Als je manager bent (want ik ben er voor adviseurs).
Bonus over mij

Een beetje uit de kast

  1. Ik ben dol op koken voor veel mensen, Excell sheets, akkefietjes en Vlieland.
  2. Ik haat sport. En sta twee keer per week op een crosstrainer voor de verstandigheid.
  3. Ik heb een zwak voor slechte reality-tv met hele families.
  4. Ik heb heimwee naar mijn Corona-baan bij mijn boekwinkel waar ik hazelnoottaart, rabarber-aardbeientaart en brownies en blondies bakte voor bij je koffie en je nieuwe boek.

BEL!

Ben je al aan, maar wil je me eerst even spreken? Wil je me even voorleggen waar je naar op zoek bent en me schetsen in welk vaarwater jij nu zit? Natuurlijk kan dat. Bel me: 06-28293469

Waar je mij nog meer kunt lezen. Of horen.

Interviews & artikelen